Mi az azonossági nyilatkozat?
A Magyar Országos Közjegyzői Kamara (MOKK) által vezetett hitelbiztosítéki nyilvántartás a hatályos zálogjogi nyilvántartási rendszert foglalja magába, amely a korábbi ZONY és GKZONY közhiteles zálogjogi nyilvántartási rendszereket váltotta fel.
A hitelbiztosítéki nyilvántartás a nem lajstromozott ingó dolgokon, jogokon és követeléseken alapított jelzálogjogokat, faktori nyilatkozatokat, pénzügyi lízing, illetve a tulajdonjog-fenntartással történő eladás tényét érintő hitelbiztosítéki nyilatkozatokat tartalmazza.
A korábbi MOKK által vezetett ingó- és vagyont terhelő zálogjogok nyilvántartása közhiteles volt, a bejegyzések közjegyzői okiraton alapultak, a nyilvántartás pedig a bejegyzett zálogjogok tartalmát teljes körűen igazolta, a hitelbiztosítéki nyilvántartás pedig azt tanúsítja, hogy a hitelbiztosítéki nyilatkozatot tevő a nyilvántartásban rögzített időpontban és a nyilvántartásban szereplő tartalommal, az új Polgári Törvénykönyv és a HBNY törvényben foglaltak szerint hitelbiztosítéki nyilatkozatot tett, azaz hogy a nyilvántartásban rögzített nyilatkozatokon kívül nem tettek más hitelbiztosítéki nyilatkozatot.
A hitelbiztosítéki nyilvántartás nyilvános, bárki számára ingyenesen hozzáférhető a https://hbny.mokk.hu oldalon, azonban a hitelbiztosítéki nyilatkozatot tevők kötelesek regisztrálni a hitelbiztosítéki rendszer elektronikus felületén.
A regisztráció nem kizárólag természetes személyként, hanem szervezet nevében, állandó képviselőként is megtehető. A képviseleti jogosultságot a regisztráció során közokirattal vagy teljes bizonyító erejű magánokirattal kell igazolni.
Az állandó képviselő törvényes képviselő, szervezeti képviselő, illetve ilyen képviseletre meghatalmazott személy lehet. Meghatalmazotti képviselet esetén a meghatalmazásban utalni kell arra, hogy azt a meghatalmazó állandó és általános jelleggel, visszavonásig adta.
A kérelmezőnek a regisztráció során meg kell adnia családi és utónevét, születési családi és utónevét, anyja születési nevét, születési helyét és idejét, lakcímét, valamint nyilatkoznia kell a felhasználói szabályzat elfogadásáról.
A regisztráció megerősítéséhez közjegyzői közreműködés szükséges, amelynek során a kérelmezőnek kizárólag közjegyző előtt megtehető azonossági nyilatkozatot kell tennie, melynek megtételére a regisztrációs kérelem sikeres benyújtásától számított 15 munkanap áll rendelkezésére. Ha a regisztráló e határidőt elmulasztja, új regisztrációs kérelmet kell előterjesztenie a hitelbiztosítéki rendszeren keresztül.
Az azonossági nyilatkozatban a kérelmező nyilatkozik a regisztrációs kérelemben közölt adatok valósággal egyezőségéről és hitelességéről.
A közjegyző által záradékolt azonossági nyilatkozatot a közjegyző átadja a kérelmező részére, és ez egyúttal a regisztrált felhasználó hitelbiztosítéki rendszerben rögzített adatairól szóló tanúsítványként is szolgál.
A közjegyzői gyakorlatban tipikusan személygépjármű, autólízing esetén szükséges az azonossági nyilatkozat közjegyző általi hitelesítése, de mezőgazdasági vállalkozók mezőgazdasági eszközök, gépjárművek lízingelése vagy éppen más cégek követelésen alapuló zálogjogi bejegyzése esetén is szükséges.
Szükséges dokumentumok:
- személyazonosító igazolvány/útlevél/vezetői engedély (saját kezű aláírással és fényképpel ellátott hivatalos igazolvány), valamint lakcímet igazoló hatósági igazolvány
- cég esetén cégjegyzékszám vagy adószám, civil szervezet vagy egyéb szervezet esetén nyilvántartási szám,
- természetes személy kérelmező e-mail címe, szervezet esetén további egy a kérelmezőétől eltérő e-mail cím