A hitelbiztosítéki nyilatkozat megtételére a hitelbiztosítéki nyilvántartásba felhasználóként regisztrált személyek jogosultak.
A nyilatkozatok megtételére a saját vagy más nevében eljáró személy elektronikus személyazonosítását követően kerülhet sor.
A nyilatkozatok megtétele során az a természetes személy jogosult a felhasználóként nyilvántartásba vett jogi személy vagy egyéb szervezet nevében eljárni, akit a szervezet a nyilvántartásba vételkor vagy azt követően a nevében eljárni jogosult személyként megjelölt.
A hitelbiztosítéki rendszer regisztrált felhasználója a hitelbiztosítéki rendszer felületén, az erre szolgáló adatlap kitöltésével és a hitelbiztosítéki rendszerbe történő továbbításával teheti meg a hitelbiztosítéki nyilvántartásba való bejegyzésre, a bejegyzés módosítására és törlésére vonatkozó nyilatkozatokat.
A nyilatkozattevő – függetlenül attól a körülménytől, hogy rendelkezik-e elektronikus aláírással vagy sem – regisztrációját követően hitelbiztosítéki nyilatkozatát - amelynek tartalmát a közjegyző nem vizsgálja - a közjegyző útján tudja a nyilvántartásban rögzíteni. A nyilatkozatok megtételéhez szükséges, jogszabályban meghatározott formanyomtatványok elérhetők a MOKK honlapján, a https://mokk.hu/ugyfeleknek/kerelmek.php oldalon.
A hitelbiztosítéki nyilatkozat megtételéhez a nyilatkozatot tevőnek az űrlapot két példányban gépírással ki kell töltenie, és a nyilatkozat tételekor a közjegyzőnek aláírva át kell adnia.
A MOKK a hitelbiztosítéki nyilatkozat bejegyzéséről elektronikus levélben értesíti a hitelbiztosítéki nyilatkozattal érintetteket. Ha a hitelbiztosítéki nyilatkozatban több jogosult vagy több kötelezett szerepel, a hitelbiztosítéki nyilatkozatot a közjegyző előtt együttesen kell megtenniük. Ha a hitelbiztosítéki nyilatkozat hozzájáruláshoz kötött vagy arra fenntartó nyilatkozat tehető, a nyilatkozatot tevőknek a hitelbiztosítéki nyilatkozatokat a közjegyző előtt együttesen kell megtenniük.
A nyilatkozat pedig akkor válik hatályossá, ha a költségtérítés díja is megfizetésre került a MOKK javára.
Ha a hitelbiztosítéki nyilatkozat alapjául szolgáló szerződést közjegyző foglalja közokiratba, a regisztrált felhasználó felek kérhetik a közjegyzőtől a közokiratba foglalt szerződésük alapján tett hitelbiztosítéki nyilatkozatuk rögzítését.
Zálogjogi nyilatkozatot mind a zálogjogosult, mind pedig a zálogkötelezett is tehet. Amennyiben a zálogjogosult nyilatkozik a zálogjog bejegyzéséről, úgy a nyilatkozatához a zálogkötelezett hozzájárulása is szükséges, míg fordított esetben a zálogkötelezett nyilatkozatához nem szükséges a zálogjogosult hozzájárulása. Zálogjog törlése esetén viszont a zálogjogosult egyoldalúan is tehet nyilatkozatot, míg a zálogkötelezett csak a zálogjogosult hozzájárulásával tudja töröltetni a zálogjogot. Amennyiben a zálogkötelezett által tett törlési nyilatkozatához a zálogjogosult 30 napon belül nem tesz a zálogjogi bejegyzést fenntartó nyilatkozatot, akkor a zálogjogot törlik a nyilvántartásból. A HBNY rendszer a zálogjogra vonatkozóan egyrészt tartalmazza a felek azonosítására alkalmas adatokat, másrészt annak a vagyontárgynak a megjelölését, amelynek vonatkozásában a hitelbiztosítéki nyilatkozatot megteszik.
A nyilatkozattevő fél maga döntheti el, hogy meghatározza-e a nyilvántartásban azt az összeget, amelynek erejéig kielégítés kereshető a vagyontárgyból.
A zálogjogi nyilatkozatokon túlmenően, a nyilatkozattevők a tulajdonjog-fenntartással eladás tényét, a faktori nyilatkozatot és a lízingbeadói nyilatkozatot szintén az erre megfelelő elektronikus adatlap kitöltésével tehetik meg a rendszerben, az e jogokkal kapcsolatos nyilatkozatok rögzítésére, törlésére pedig a törvény zálogjogra vonatkozó szabályait kell megfelelően alkalmazniuk. A felek személyében beálló változások esetén a közjegyző hoz határozatot a jogutódlásról és a változások nyilvántartásban való átvezetésről egy nemperes eljárás keretében. Egyedi vagy különös jogutódlás esetében azonban a jogutódlás átvezetéséről a felek kötelesek gondoskodni.
Szükséges dokumentumok:
- személyazonosító igazolvány/útlevél/vezetői engedély (saját kezű aláírással és fényképpel ellátott hivatalos igazolvány) és lakcímet igazoló hatósági igazolvány,
- cég esetén cégjegyzékszám vagy adószám, civil szervezet vagy egyéb szervezet esetén nyilvántartási szám,
- kitöltött formanyomtatvány.